| Datum | 14 juni 2026 |
|---|---|
| Tijdstip | 15:00 |
| Locatie | Brussel-Noord, Vooruitgangstraat, Schaarbeek, België |
| Organisatie | Nationaal |

Onze samenleving zakt steeds dieper weg in een logica van oorlog. Terwijl oorlogsmisdaden onbestraft blijven en het internationaal recht wordt uitgehold, kiest Europa voor meer bewapening. De Europese Unie wil 800 miljard euro extra investeren in defensie, geld dat niet naar gezondheidszorg, onderwijs, sociale bescherming of klimaatrechtvaardigheid gaat.
Ook in België zien we de gevolgen van die militarisering. Terwijl mensen langer moeten werken, pensioenen onder druk staan en sociale voorzieningen worden afgebouwd, wordt fors geïnvesteerd in F-35’s, extra militair personeel en hogere NAVO-uitgaven.
Hart boven Hard steunt het platform Stop ReArmEurope en Stop Militarisation en roept op om op 14 juni mee de straat op te gaan in Brussel.
Onder de slogan “Welfare, not Warfare” eisen we:
- Investeringen in zorg, onderwijs, klimaat en sociale bescherming, niet in bewapening.
- Respect voor mensenrechten, arbeidsrechten en het internationaal recht.
- Samenwerking tussen volkeren in plaats van verdeeldheid en confrontatie.
- Duurzame ontwikkeling als basis voor vrede en veiligheid.
- Wapenbeheersing en nucleaire ontwapening.
Gezamenlijke vertrekken
Hart boven Hard organiseert gezamenlijke vertrekken vanuit verschillende steden. Reis mee en ontmoet onderweg andere mensen die kiezen voor welzijn boven bewapening.
🚆 Geraardsbergen
- Afspraak: 13u40 aan de ingang
- Trein: 13u55 op spoor 1
🚆 Lokeren
- Afspraak: 13u25 aan de ingang
- Trein: 13u41 op spoor 1
🚆 Dendermonde
- Afspraak: 13u50 aan de ingang
- Trein: 14u04 op spoor 5
🚆 Gent-Sint-Pieters
- Afspraak: 13u45 aan de ingang van het station
- Trein: 14u03 op spoor 10
🚆 Leuven
- Afspraak: 14u14 op spoor 6
- Trein: 14u24
🚆 Antwerpen-Centraal
- Afspraak: 13u50 aan de trappen van de grote inkom
- Trein: 14u06 op spoor 21
🚆 Brugge
- Afspraak: 13u15 aan de ingang van het station
- Trein: 13u34 op spoor 7
📍 In Brussel komen we samen op het afspreekpunt van het middenveld aan het kruispunt van de Albert II-laan en de Georges Matheusstraat.